Богородиця
Українська греко-католицька церква

Парафія Покрови Пресвятої Богородиці

м. Заліщики

Заснування

Українська церква. Вона не лише надихає своїх парафіян, але є цементуючою силою у зміненні нації, вона віками сприяла зростанню національної свідомості своєї пастви. Коли наша багатостраждальна Україна знаходилась під гнітом іноземних завойовників, церква, як справжня матір, горнула всіх до себе і словом Божим підтримувала всіх, хто шукав опіки.

Сліди зародження християнської релігії у давньоруського населення простежуються у західній околиці Заліщиків. У 1987 році на лівому схилі урочища "Вощилівка", поряд з новобудовами житлового масиву "Сонячний" знайдено бронзову стулку енколпіона із зображеням рельєфної фігури "Богоматері-Оранти" з долонями перед грудьми.

Перша письмова згадка про церкву в Заліщиках датується 1718 роком. Про вигляд храму святої Трійці в колишньому селі Заліщиках з її інвентарем і всіма атрибутами довідуємось з унікального опису єпархіяльної візитації 1730-1733 рр. (Національний музей у Львові. Відділ рукописів. Церковної візитації. Справа 11. с. 291). Тоді візитатор із Митрополичої Львівської консисторії святого Юра, описуючи стан галицьких церков, побудував у Заліщиках і зафіксував у письмовій візитації стан місцевої церкви. Візитатор вказує, що в селі Заліщики у маєтку пана Юрія Любомирського, який орендує пані Дмуховська, знаходиться церква святої Трійці, поркрита соломою. Церква збудована і посвячена 1718 року. У ній зберігаються гробниця, мирниця, чаша, кадильниця, малий дзвінок. Є великий дзвін, що коштує 8 талярів. Має церква також 2 фелони, епітрахиль, 2 стихарі, Євангеліє, Трифологіон, Требник, Служебник, Псалтир та Октаїх. Були ще рукописні книги Ірмологіон і Тріодь постова. Увесь церковний інвентар, крім великого дзвону, був власністю священика. Великий дзвін належав церкві. Священик вів метрикальні книги.

esablishment1

Парохом тодішньої церкви був отець Гаврило Щиглович, посвячений у Волощині. 9 травня 1725 року в Уневі. На заліщицьку парафію його благословив львівський єпископ Атанасій Шептицький.

У Центральному державному історичному архіві міста Львова зберігається план міста Заліщики з селами Старі Заліщики, Добровляни, Жиравки і Філіпче (Пилипче), складений 19 червня 1784 року повітовим інженером Іваном де Круссом. На плані видно, що місто і село Старі Заліщики мали одну церкву. Із звіту Заліщицького окружного староства Галицькому губернаторству від 2 серпня 1785 року довідуємося, що у Заліщиках проживало 586 осіб-християн.

У 1832 році патроном церкви святої Трійці був Петро барон Бруніцький. Обов'язки священика виконував Павло Марцінковський, 1802 року народження. До заліщицької церкви належала як дочірня церква в селі Добрівлянах. Греко-католицька громада в Заліщиках налічувала 722 чоловіки.

Протягом 1850-1860 рр., читаємо "Шематизмі всього Всечесного клиру Львівської митрополичої греко-католицької архиєпархії", патроном церкви пресвятої Трійці у Заліщиках був Лев барон Бруніцький. Парохом служив Михайло Рожанковський, 1802 року народження (висвячений у 1830 році). У 1860 році греко-католицька громада налічувала 842 чоловіки. У 1861 році згоріла дерев'яна церква. Краєзнавець Юзеф Шварц у путівнику "Заліщики і околиця" 1931 року пише: "Кам'яний хрест в парафіяльному городі позначає місце вівтаря давньої церкви фундованої королем Станіславом Августом, яка згоріла 1861 року". Про будівництво і вигляд нової церкви святої Трійці в Заліщиках Юзеф Шварц пише: "Церква мурована у 1864-1875 рр., споруджена у проекті латинського хреста з боковими презбітеріями. На схрещенні рамен напівкругла, покрита бляхою баня. Внутрі іконостас роботи Йосифа Нича із Заліщиків. Мурована дзвіниця 1930 року. Церкву посвячено у 1873 році".

У 1878-1887 рр., як записано в Шематизмах, патроном заліщицької церкви був Северин барон Бруніцький. Парохом служив Олександр Княгинецький 1839 року народження (висвячений у 1864 році).

esablishment2

Із "Шематизму всього кліру греко-католицької єпархії Станіславівської 1887 року" дізнаємося, що заліщицька церква святої Трійці зберігає метрики від 1776 року. При церкві був дяк, званий "церковним півчем іспитованим", тобто екзаменованим. Дяк отримував платню за свою службу по 10 крейцерів від кожного дому і користувався півтора морговим полем. Греко-католицьке населення Заліщиків налічувало 810 чоловік. Деканом Заліщицького деканату був отець Йозиф Гаванський, парох в Устечку, віце-деканом - отець Олександр Княгиницький.

У 1895 році до Заліщицького деканату належали парафії у Бедриківцях, Берем'янах, Буряківці, Хмелеві, Дзвинячу, Городку, Іваню, Касперівцях, Кошилівцях, Летячому, Ниркові, Садках, Свидові, Щитівцях, Товстому, Торському, Угриньківцях, Устечку, Винятинцях, Ворвулинцях, Зозулинцях і Жежаві. Після смерті отця Олександра Княгиницького парохом заліщицької церкви став отець Ілля Чорнодоля, знаний своїми патріотичними промовами, особливо під час січово-сокільського здвигу у липні 1914 року.

Згідно "Шематизму" 1935 року патроном церкви святої Трійці була Стелла де Турнау фон Добчице. Завідувачем став отець Петро Мельничук, 1901 року народження (висвячений 1928 року). Сотрудником служив отець Володимир Чорний, а катехитом - отець Микола Боклащук. Місцева греко-католицька громада налічувала тоді 1390 чоловік. При храмі діяли братства церковні-звичайні, свічкові, слуг Христових під Покровом Пречистої Діви Марії, Милосердя імені святого Іоана Милостивого

. Щороку на Зелені свята церковна громада влаштовувала свята полеглих. У 1936 році таке свято проводилось у Заліщиках за участю представників майже 30 сіл повіту.

esablishment3

Про скорботну велелюдну панахиду, організовану в заліщицькій церкві у дні похорону Начального Вождя УГА, генерала Мирона Тарнавського писала львівська газета "Діло" у липні 1938 року. Не менш урочисте й велелюдне організувала церква свято Хрещення України 14 жовтня 1938 року з участю отця доктора Василика із Станіславова. Церква у Заліщиках завжди була осередком гуртування місцевого населення. Вона берегла старовинні українські традиції, сприяла розвитку мистецьких захоплень. Із участі в церковному хорі розпочав свій творчий шлях видатний композитор заліщанин Михайло Гайворонський. Церква вистояла, переживши бурхливі воєнні роки, надзвичайно тяжкі часи войовничого атеїзму.

У 2014 році, парафія святкувала 150-ліття з часу благословення наріжного каменю, та початку будівництва храму. Це сталося у 1864 році.

Василь Олійник,
директор Заліщицького краєзнавчого музею


Детальна Історія

День 5 липня 1864 року «записанъ въ Залъщикахъ для руського жительства, яко день радости, на котором закладались мо основательный камень для нашой церкви». Такими словами розпочиналося повідомлення про урочистості закладення першого каменя під будівництво нової церкви в Заліщиках. Його опублікувала львівська газета «Слово» 16 вересня 1864 року. «Слово» — громадсько-політична і літературна газета, яка виходила у Львові в 1861 - 1887 роках. Матеріали в цій газеті друкувалися т. з. «язичієм» (мовою, зближеною до народної). Саме такою мовою наведено окремі цитати в даному повідомленні. Багатий інформаційний матеріал у «Слові» становить цінне джерело для вивчення історії Галичини другої половини 19 столітті. Знаходимо тут також і дописи про події в нашому місті Заліщики.

Один з таких матеріалів, що стосується будівництва церкви у нашому місті, надрукований як розповідь очевидця під назвою «З Заліщик. (Закладення першого каменя під нову церкву)». В цьому своєрідному репортажі описано, як проходило це незвичайне дійство в нашому місті майже 150 років тому.

Того дня вже від самого ранку, незважаючи на несприятливу погоду - падав дощ - зібралося, як пише автор, «множество народа розличных въросповъданій на площаді где стоятиме новый домь Божій». Місце було прикрашено зеленню і квітами, а два прапори – синьо-жовтий (національний прапор, використовуваний українцями на землях, що перебували на той час у складі Австрійської імперії) і чорно-жовтий (прапор Австрійської імперії) підносилися разом над святковою площею. Серця людей, що прибули на це торжество, були переповнені хвилюванням і, як розповідає очевидець, в очах багатьох людей « заблисла слеза радости».

Зважаючи на нелегкі умови соціально-економічного стану українського населення та складні обставини розвитку української церкви, це було дійсно радісна подія для українського населення краю. Непрості часи переживали тоді й Заліщики і українська церква. Як відомо, попередній дерев’яний храм згорів під час великої пожежі, що сталася в місті 26 липня 1861 року. Місто Заліщики запалало тоді раптово. Вогонь вибухнув в жидівському будинку через необережність при випіканні хліба і, підхоплений сильним вітром, так швидко розповсюдився, що перш ніж можна було чимось помогти, вже кілька будинків палали у вогні. На протязі двох годин полум’я охопило 48 житлових будинків і 37 будівель, між тим греко-католицьку церкву і жидівську божницю. Загинули люди. До речі, рік перед цим, в 1860 році церква теж горіла, але пошкодження тоді були незначні. У 1861 ж році вона згоріла дотла.

Пожежа, в якій згоріла церква, була не єдиною в цьому періоді історії нашого міста. Через два роки 2 вересня 1863 року сталася ще одна масштабна пожежа, яка охопила значну частину Заліщик. Велике знищення спіткало й так бідне місто. Того дня близько 3-ї години опівдні спалахнула пожежа в так званому ринку і на протязі п’яти годин знищила 200 будинків, позбавляючи близько 2500 людей житла. Майже весь ринок, ратуша, де були розміщені нормальна школа, дві синагоги, з яких одна стояла біля 100 років, і великі склади дерева над Дністром стали жертвою вогню. Пожежа поширилася з надзвичайною швидкістю, чому сприяла страшна спека. Від ринку вогонь перекинувся на жидівську дільницю дуже густо заселену і дійшов до Дністра. Населення цієї частини переважно бідне. Будиночки, здебільшого дерев’яні, згоріли дощенту. Руїни, що залишилися, являли собою сумне видовище. Пожежа була такою раптовою, що згоріли навіть речі, винесені на вулицю. Крім того, учинився сильний вихор чи скоріше повітряне завихрення, яке підносило речі в повітря і переносило на кілька сот кроків. Практично вигоріла 1\3 частина міста, всього 238 будинків. Потерпіло від пожежі 609 родин, 2684 людей постраждало (були попечені, травмовані і т. п.). Загальна сума збитків складала більше ніж 0, 5 млн. золотих ринських.

У 1864 році були й інші стихії: 17 червня звіялася сильна буря зі зливою в Заліщиках і пошкодила багато будинків у місті. В липні того ж року повінь на Дністрі знесла понтони Заліщицького мосту, які попливли аж за російський кордон. Перервалося сполучення з Буковиною. Тож випробувань на долю простого люду випало немало.

В «Статистиці міст і містечок повітових згідно нової організації краю», укладеній Антонієм Шнайдером в 1866 році, наведено опис нашого міста в середині ХІХ ст. Заліщики. Територія міста займала тоді лише 47 моргів площі, в місті було 392 будинки, 1188 сімей, 5124 жителі (743 римо-католики, 275 греко-католиків, 7 вірмено-католиків, 63 лютерани, 1 кальвініст і 4035 ізраелітів, а також 445 інших). Тут було окружне управління і повітовий уряд, гмінний уряд, пошта, телеграфна станція, парафія католицька, парафія греко-католицька, євангелістський пасторат з собором, школа нормальна основна, аптека, 4 лікарі, міський шпиталь на 30 хворих, дім убогих, міське казино, гарний палац з садом. Був тут великий, довжиною 106,5 сажня, покладений на 20 понтонах, міст понтонний, що належить уряду з правом перевезення.

Стосовно роду заняття населення міста складалося з: 6 духовних осіб, 57 службовців, 8 лікарів, 204 халупників, 249 ремісників з 142 помічниками, 145 торговців і купців з 80 помічниками, 11 домашніх працівників, 247 інших слуг, 223 наймити і 3652 жінок та дітей. Крім деяких невеликих обійсть місцеві мешканці не мали більших посілостей та великих земельних господарств, все населення в основному торгово-ремісниче або наймитувало. До числа ремісників належало тут 4 пекарі, 4 боднарі, 8 ковбасників, 26 каретників, 2 чинбарі, 5 коновалів, 1 шапник, 1 мідник, 1 кушнір, 6 мулярів, 12 крупарів, 2 миловари, 1 сідельник, 4 кравці, 19 шевців, 1 коминяр, 4 столяри, 2 гончарі, 1 годинникар, 36 шинкарів, 8 трактирників, 1 цукерник. Велося будівництво галер і барж для перевезення зерна, дерева та інших місцевих продуктів. У місті знаходилися великі і різноманітні склади, де працювало 37 теслів і багато інших людей. Зробленими тут галерами проводилася також досить значна торгівля Дністром до Чорного моря і Одеси. Місцева торгівля забезпечувала лише власні потреби, для чого тут працювало 3 магазини споживчі і галантерейні (зокрема Богдановича і Кодребського), 2 посередники, 12 торговців деревом, 4 залізом, 4 торговці різними товарами, 1 худобою, 3 вином, 3 шкірами, 2 сіллю, 8 товарами мануфактурними і 8 торговців з різними сировинними продуктами. Жителі Старих Заліщик в основному займалися сільським господарством, рибальством та простими ремеслами. Такими були Заліщики в час початку будівництва нової церкви.

Йшла перша половина 60-х років ХІХ століття - періоду завершення соціально-політичних реформ і проголошення окремих національних свобод. Тож і українське населення (тоді вживалася назва «русини»), в тому числі і в нашому краї, активізує свої дії. Національне становище в нашому місті того часу було, можна без перебільшення стверджувати, плачевним. У нарисі сучасника з того ж 1864 року під назвою «З Заліщик. Записки подорожі», крім захопленого опису мальовничого розташування містечка, знаходимо слова щирого здивування від того «…що на різних вивісках магазинів, майстерень та заїжджих домів можна прочитати: Гастгоф, Трайтер, Шанк і Фіш, Торгівля Розенцвайга, а на вулицях: Гауптштрассе, Кірхенгаллє». Все тут було на австрійський манер. Подорожуючий, висловлюючи свій подив таким станом в галицькому містечку, пише: «Прибувши до Заліщик на судні, де, признаюся, трохи задрімав, здалося мені, що то може якась чарівниця перенесла мене на Дунай і я знаходжуся випадково в якім-небудь Клостеннойбурзі, йдучи далі побачив я однак будинок з написом «Торгівля Кодребського», а далі знову будинок з написом «Civil Spital». Справді остовпів єм. Був я в різних містах Галичини: Дрогобичі, Яворові, Миколаєві, але подібного там не бачив».

Ось такі умови цивільного адміністрування панували в той час у нашому місті. А чи легко було церкві? Вона стала чи не єдиним засобом і способом самозбереження української самоідентичності нашого народу, його духовним оберегом. Від 1861 по 1873 рік богослужіння для заліщицьких греко-католиків відбувалися в римо-католицькому костелі. А тим часом треба було будувати свою церкву. Залишитися без церкви - означало для людей втратити єдину духовну опору в житті. Тому й стало можливим те, про що, змальовуючи картину посвячення наріжного каменя під будівництво церкви 5 липня 1863 року, повідомляє автор допису в газету: «Наши Русини познали, що вже настигла хвиля до дъланія (діяльності – М.С.), що вжъ въ скоръ укончится ихъ долголътна укоризна (пригнічення – М.С.). Кому изъвестно, съ якими нуждами боротися муситъ тутъ наш святой обрядъ, котрий страждетъ у насъ больше, якъ въ котрой небудь части отечества нашего, тому будетъ понятно, що дъялося в серцях наших, колисьмо увидъли вже не в чужинъ, а також разом на отцевщинъ нашой; многи не мого проглаголати (вимовити – М.С.) слова, стискалися зъ радости в молчанію».

Ось такий настрій панував серед зібраного люду, що в 10-й годині того дня на площі перед майбутнім храмом зібрався на урочини закладення церкви. Були тут і всі достойники військової і цивільної влади в галевих мундирах, духовенство, шкільна молодь, військо і жандармерія вишикувана шпалерами, і звичайно чисельно зібрані містяни та жителі Старих Заліщик, Добровлян і навколишніх сіл. Почалося соборне святе Богослуження з дияконами. Після заамвонної молитви місцевий парох, промовляючи до зібраного народу в короткій, але дуже зворушливій проповіді, згадав про сумні наслідки пожежі, в якій три роки тому згоріла церква в Заліщиках. Отець виголосив сердечну подяку цивільній владі округу в особі Людвіга Кубе, котрий сприяв купівлі обширної ділянки для церкви, а також всім, хто допомагав в справі підготовки будівництва церкви.

Парохами церкви в цей період були Атанасій Окуневський та Теодор Лисевич. А. Окуневський у 1860 році закінчив Львівську генеральну греко-католицьку духовну семінарію і був висвячений у священичий сан 1863 року. Першим місцем його праці стали Заліщики, в 1864 році - місто Бережани, а у 1867 році він став парохом села Садки. Теодор Лисевич, парох Заліщик, був в 1866 році також греко-католицьким деканом, керівником шкільного округу та виконував ряд інших громадських функцій.

Перший основоположний камінь поклав уже згадуваний Л. Кубе (був цісарсько-королівським начальником заліщицького округу в 1857-1866 роках) разом з патроном церкви (цивільним покровителем), власником Заліщик Леоном Антонієм бароном Бруніцьким. Після завершення Богослужіння всі достойники, деякі особи вищого стану і численне високопреосвященне духовенство були запрошені в будинок пароха, де перебували кілька годин.

Після обіду небо вияснилося і погода покращилася. Серед населення панував гарний святковий настрій. Організатори будови відзначали, що велика кількість людей прилучалася до підготовки будівництва церкви своїми пожертвами. На їх пожертви вже на той час було придбано матеріали для фундаменту церкви і значну частину матеріалу. Допомога надходила навіть від вірних з Перемишлянської єпархії. В короткому повідомленні про закладення основоположного каменя під будову церкви в Заліщиках було також і проникливе звернення про підтримку, яке завершувалося словами: « Такъ надъмся, що вся любезная Русь (під назвою Русь автор розумів всі Галицькі землі – М. С.) нъ откажеть намъ своїй помощи, а наша церков не только буде дъломь любви христіяньской, но станетъ она також пам’ятником народним. Ми кръпко уповаемъ, що братья наши другой народности не отслонятся также подати нам словом и деломъ свою помочную руку».

Так починалася в далекому 1864 році велика справа зведення церкви (13 жовтня 1873 року її буде посвячено), яка вже майже півтора сотні років є джерелом Віри, Надії і Любові для заліщан під святим Покровом Божої Матері.

Михайло Сопилюк,
викладач історії Заліщицького аграрного коледжу


Священики

Перші священики(парохи церков) у місті Заліщики до побудови теперішньої церкви:

  1. о.Гаврило Щиглович (1725р.-)
  2. о.Теодор Дідинський (1756р.-)
  3. о.Аніцела де Галька Галькевич (1778 – 1816 рр.)
  4. о.Павло Мартинковський(1832р.-)
  5. о.Йозеф Чернявський (1836р.-)
  6. о.Михайло Рожанковський (1838-1860 рр.)
  7. о.Леопольд Залеський (1860-1862рр.)

Парох, будівничий теперішньої церкви о.Теодор Лісевич(1862-1873рр.) Церкву Святої Трійці(новозбудовані стіни) посвятив генеральний львівський канонік(член капітулу) Павліковський 13 жовтня 1873 року.Парохом тоді був о.Теодор Лісевич. Після нього був парохом о.Олександр Княгиницький.Тоді церква в Заліщиках належала до Львівської єпархії.

Парохи церкви в Заліщиках що належали до Станиславівської єпархії:

  1. о.Олександр Княгиницький (1874-1907рр.). Він завершував будівництво храму , що закінчилось у 1875р.
  2. о.Ємануїл Княгиницький (1907-1908рр.)
  3. о.Ілля Чорнодоля (1908-1922рр.)
  4. о.Василь Попадюк (1925-1933 рр.)
  5. о.Петро Мельничук (-1935р.)
  6. о.Роман Добрянський (1935-1945рр.). За часів його душпастирства розпочалось будівництво церкви в селі Добровляни. Церква в Добровлянах була дочірною по віношенню до храму в м.Заліщики, що була матірною.

Після війни, до 1962 року, парохами церкви в Заліщиках у різний час були ще три священики. Серед них о.Ігнатій Заяць, що похоронений на Заліщицькому кладовищі. Деякий час, особливо в перших місяцях після війни, через відсутність о.Романа Добрянського завідателем цекви у Заліщиках був о.Іван Чокур, сотрудник храму, що похорений на Заліщицькому кладовищі. Храмовий празник у місті Заліщики святкували на свято Святої Трійці, на Свято Покрови Пресвятої Богородиці відбувався відпуст. Після війни свято Покрови Пресвятої Богородиці є Престольним празником.

17 вересня 1974 року в храмі влаштовано районний краєзнавчий музей, який тут був до 25 серпня 1989 року.

Священики УГКЦ, що підпільно проводили богослужіння в радянські часи в м.Заліщики:

  1. Владика Яків Тимчук ЧСВВ (похоронений у м.Заліщики)
  2. о.Єронім Тимчук ЧСВВ (похоронений у м.Заліщики)
  3. о.Степан Захарків ЧНІ
  4. о.Ярослав Мартинюк(похоронений у м.Заліщики)

Парохи церкви, які були у храмі за часів його відродження, починаючи з 1989 року:

  1. о.Богдан Срібняк (серпень - листопад 1989р.)
  2. о.Тарас Сеньків (1989-1991рр.)
  3. о.Василь Погорецький (1991-1993рр.)
  4. о.Никодим Гуралюк (1993-1995рр.)
  5. о.Іван Сендзюк (1996 - сьогодні)

Василь Олійник,
директор Заліщицького краєзнавчого музею